BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

UNIVERSITY OF PUTRA MALAYSIA

Friday, July 22, 2011

Jauhi Rokok



Assalamualaikum.

Pernah terfikir untuk menulis tentang perihal rokok ni..tapi sampai sekarang tak tertulis..Sampai lah satu ketika, terjumpa, terbaca malah terklik pulak malam tadi satu artikel. klik sini yang mengatakan rokok ni haram.

Tambah lagi pula, bila teringat khutbah jumaat pernah mengupas isu Fatwa pengharaman rokok.

Sesuatu yang memabukkan seperti arak dan yang memudaratkan kesihatan adalah haram.
khutbah tu pun ada mengatakan disebabkan pembelian rokok menyebabkan hak untuk nafkah keluarga diabaikan. Jadi, hak keatas yang wajib di lepas kepada benda yang sia-sia.

Kalau rokok ni tak haram pun, JAUHI la.
Masa sekolah-sekolah dulu pun kan ada kempen Jauhi dadah, Jauhi Rokok.
Tapi benda-benda yang di kempen tu jugak yang di cari.
Tak berbaloi kalau jauhi dari rokok.





Ramai kawan-kawan saya merokok tetapi tak dapat berhenti. Mereka bukan tak mahu berhenti, tapi mereka kata susah nak berhenti. Saya tak tau la susah macam mana, sebab saya tak alami nya. Cume bagi saya, rokok ni satu benda yang sepatutnya tak perlu di cuba, dan tak perlu di cari. tak kan la sedut asap. baik sedut asap eksoz lori ke, bas ke.. kurang la sikit pencemaran kat alam sekitar ni.




Lagipun, tak nampak apa-apa kebaikan pun bila terjebak dengan rokok ni. Ada apa dengan rokok ni? Membazir.Membazir.dan.Membazir.

Membazir duit.
Membazir masa.
Membazir kesihatan.
Membazir tenaga.




Kepada kawan-kawan saya yang merokok, maafla atas post ni. Sebab saya sayangkan anda-anda semua. PEACE (^^)v

Wallahualam. Mana yang baik di ambil, yang salah harap di tegur.
Doa ku untuk semua semoga sihat-sihat selalu.
Amin.

2 comments:

Nursyuhada Md. Anuar said...

btul2..bkan stakat dri sndri, org sekeliling yg tak berslh pon kna..kdg2 teruk dri si perokok...huhu..bayar tuk dpt penyakit...humm

Ahmad Yasir said...

hmm...kesedaran secara menyeluruh tu penting..bukan hangat tahi ayam..atau seperti melepaskan batuk di tangga..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...