BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

UNIVERSITY OF PUTRA MALAYSIA

Tuesday, December 21, 2010

PANASNYA API NERAKA!

Dari sebuah hadis ada diceritakan ALLAH s.w.t. telah menghantar malaikat Jibril bertemu malaikat Malik untuk mengambil api
darinya bagi kegunaan Adam untuk memasak. Malaikat Malik pun bertanya "Wahai Jibril! berapa banyakkah yang kamu mahu?"
Sebesar buah tamar, jawab Jibril. Kata Malik, "Tahukah kamu, kalau aku berikan api neraka sebesar yang kamu mahu pasti akan
hancur lebur 7 petala langit dan bumi kerana kepanasannya. "Kalau begitu separuh buah tamar, kataJibril. Jawab Malik, "Kalau
separuh darinya nescaya langit tidak dapat menurunkan hujan walaupun setitik ke bumi dan segala tanaman akan musnah."
Malaikat Jibril lalu memohon pertolongan dari ALLAH untuk mengetahui jumlah yang betul. ALLAH lalu berfirman, "Ambillah sebesar
biji sawi." Pergilah Jibril mendapatkan api itu kemudiannya api itu dibasuh dahulu dengan 70 buah sungai di syurga. Setelah
itu ianya dibawa kepada Adam dan diletakkan di atas puncak gunung yang tinggi.Tiba-tiba cairlah gunung itu dan tinggallah hanya
sedikit maka api itulah yang digunakan hingga sekarang. Kesimpulannya, api neraka beribu-ribu kali lebih panas dari api di dunia.
Nauzubillahiminzalik.

Petanda-petanda keimanan yang tidak beroperasi

  • Tidak membuahkan amal

       Satu petanda bahawa keimanan kita tidak beroperasi adalah, kita tidak mampu melakukan amal kebaikan. Kita merasakan bahawa, keluar dari kesenangan dunia adalah satu kepayahan, menyebabkan kita merasa tidak perlu kepada amalan tambahan. Akhirnya kita duduk di atas dunia ini, tanpa melakukan kerja-kerja kebaikan. Baik buat diri sendiri mahupun buat masyarakat.

    Keimanan tidak akan terus lenyap begitu sahaja. Kita akan melihat ‘penurunan’nya terlebih dahulu. Kita sepatutnya peka dan sensitif di dalam hal ini. Mungkin dahulu kita jenis membaca Al-Quran sehari sepuluh muka surat, tetapi sekarang membaca Al-Quran sehari semuka pun sukar. Dahulu kita selalu ke masjid, sekarang tidak lagi. Dahulu kita selalu bangun Subuh tepat waktu, sekarang tidak lagi.
    Perkara-perkara ini, adalah petanda bahawa keimanan kita mengalami ‘penurunan’.
    Kata-kata Tabi’in yang popular berbunyi begini: “Iman itu bukan sekadar bicara, bukan juga sekadar cita-cita, tetapi iman itu adalah apa yang tersemat di dalam hati, dan dibuktikan dengan amal.”
  • Tidak rasa benci dengan dosa

Antara lain petanda bahawa keimanan sudah mula tidak beroperasi adalah, hilangnya perasaan benci     kepada dosa. Orang-orang yang beriman, akan melihat bahawa keredhaan Allah adalah utama. Maka, dosa adalah musuh mereka yang pertama.
Namun, apabila diri sudah merasakan ‘biasa’ dengan dosa, melihat kemungkaran itu sebagai ‘adat’, merasakan bahawa maksiat itu adalah ‘tidak mengapa’, menganggap mengambil sistem selain sistem Allah itu adalah ‘normal, modenisasi’ dan sebagainya, maka itu adalah tanda bahawa keimanan kita ‘mengalami penurunan’ dan mula tidak beroperasi.

Monday, December 13, 2010

Keimanan yang tidak beroperasi..

Apakah petanda keimanan yang tidak beroperasi?
Ada beberapa..
Mengapa penting untuk kita mengetahuinya?
Untuk mengukur diri kita. Untuk melihat ‘keadaan sebenar’ kita. Untuk memerhatikan apakah yang patut kita lakukan pada diri kita.
Sekiranya tidak mahu ambil pusing?
Terpulang. Tetapi selagi saya masih hidup, saya akan berusaha membangkitkan hal-hal ini buat peringatan diri dan orang lain bersama. Keimanan yang tidak beroperasi hanya akan melahirkan peribadi yang tidak berkualiti, hilang ‘kekuatan sebenar’ dan mudah tersungkur ke dalam kegelapan.
Dan hari ini, keimanan yang tidak beroperasi itu tidak semata-mata disebabkan oleh diri sendiri yang tidak ambil peduli. Zaman ini, ada musuh yang berusaha untuk mematikan operasi keimanan dalam diri mukmin, dan mereka juga berusaha menambah ketidak pedulian muslim terhadap keimanan mereka...

And now, saya nak tau apa pendapat atau ulasan daripada pembaca yang saya hormati sekalian..kita sama2 memperingatkan antara kita..InsyaAllah mohon memberi sedikit balasan daripada post ni.. sila post kan komen anda..saya berkeinginan untuk mendengar sendiri daripada sidang pembaca..harap kita dapat sama2 berkongsi ilmu untuk pedoman kita..

Monday, November 29, 2010

Why Do We Read Quran?

Why do we read Quran, even if we can't understand a Single Arabic word???

This is beautiful story which explains the reason...

An old man lived on a farm in the mountains of eastern Kentucky with his young grandson. Each morning Grandpa was up early sitting at the kitchen table reading Qur'an. His grandson wanted to be just like him and tried to immitate him in every way he could.

One day the grandson asked :
"Grandpa I try to read the Qur'an just like you..but..I don't understand it, and what I do understand I forget as soon as I close the book. What good does reading the Qur'an do?"

The Grandfather quietly turned from putting coal in the stove and replied :
"Take this coal basket down to the river and bring me back a basket of water."

The boy did as he was told, but...all the water leaked out before he got back to the house.
The Grandfather laughed and said :
"You will have to move a little faster next time."

and sent him back to the river with the basket to try again.
This time the boy ran faster, but..again the basket was empty before he returned home. Out of breath, he told his grandfather that is impossible to carry water in a basket, and he went to get a bucket instead.

The old man said :
"I don't want a bucket of water!! I want a basket of water. You're just not trying enough."

and he went out the door to watch the boy try again.

At this point,the boy knew it was impossible, but he wanted to show his grandfather that even if he ran as fast as he could, the water would leak out before he got back to the house. The boy again dipped the basket into river and ran hard, but..when he reached his grandfather the basket was again empty.

Out of breath, he said:
"See grandpa, it's useless!"

"So you think it useless?"
The old man said :
"Look at the basket."

The boy looked at the basket and for the first time realized that the basket was different. It had been transformed from a dirty old coal basket and was now clear, inside and out.


~Son, that's what happens when you read the Qur'an, you might not understand or remember everything, but..when you read it, you will be change, inside and out. That is work of Allah in our lives.~

Friday, November 26, 2010

Kem Kepimpinan Putra 2010


Assalamualaikum kepada semua pembaca yang di rahmati Allah. Syukur diatas nikmat yang paling tinggi yang masih dikurniakan kepada kita iaitu nikmat iman dan taqwa. Sebelum saya memulakan cerita yang ingin dikongsikan semasa saya menghadiri satu Kem Kepimpinan Putra marilah kita sama-sama sedekahkan al-fatihah kepada Nabi Muhammad s.a.w , untuk arwah arwahi , keluarga, kaum kerabat, rakan-rakan, serta diri sendiri. Semoga hidup kita sentiasa dalam perlindungan dan petunjuk Allah s.w.t.

Gambar diatas diambil sejurus kami sampai di NUR LEMBAH PANGSUN and ECO RESORT. Mulanya perasaan cukup teruja untuk mengikuti program penambahbaikan diri seperti ini. Saya amat yakin program seperti ini mampu sedikit sebanyak meningkatkan dan mendekatkan diri kita kepada Sang Pencipta Allah s.w.t.

Credit to AJK-AJK Pelaksana sahabat-sahabat sekalian. Ustaz Nuruliman, Abg Zuhair dan kepada semua yang terlibat. Semoga jalinan Ukhuwah kami bukan sekadar seperti lagu yang dimainkan oleh kumpulan Nasyid UNIC bertajuk jalinan sahaja semata-mata. tetapi untuk ukhuwah yg diredhai-Nya.


Inilah masa jiwa dan hati serta pemikiran kami diperah agar kehidupan kami menjadi lebih bermakna dan bermatlamat. Dan Ingatlah Niat tidak menghalalkan Matlamat. Walapun begitu singkat masa kami duduk dalam satu bulatan apa yang kami harapkan ilmu yang dikongsi bersama dapat kami serap semaksimum. InsyaAllah. Semoga ada lagi aktiviti seperti ini. Saya akui merindui saat duduk bersama-sama dalam program seperti ini.


Sebahagian daripada Kumpulan Asy-syabab.


Ni pula adalah aktiviti sampingan yang dijadualkan dalam Kem ni iaitu sesi "BERPERANG" atau dinamakan oleh Mat Salleh (kot) PaintBall.


Dan yang diatas ini adalah kawasan bukit dimana kami berentap. Ianya memang la satu pengalaman yang sukar dilupakan. Apatah lagi pertama kali memegang sniper PaintBall ni..Buloh yang berwarna tu panggil dia "BANKER" ataupun tempat sembunyi.


Preparation untuk memakai safety suit to play the Paintball.
Simple je yang ni..

Get Ready!!..
Mask dah pakai, Bengkung pun dah pakai..Sniper pun dah ada di tangan...
tunggu masa untuk dipanggil saja...^^
Time ni baru lepas hujan..kawasan jadi licin..bahaya sikit la..
lagi satu yang x memuaskan hati, pemandangan yang kabur bile pakai mask ni..
Cermin mask ni berkabus..apa pun layan je la..jangan banyak songeh.hehe


Eh!! silap susun da..ish3..patutnya picture ni kat atas sebelum gambar yang dah ready tadi...hurm..x pela..jalan je la..^^,


Ni malam last, motif kami kene buat gaya ni?

Ni kene buat pergerakan CASIC.

C=Connect
A= Acknowledge
S= Serve
I= Inquiry
C= Choice

Kaedah ni digunakan berpandukan Surah Al-Fatihah.
Berkesan sebab pagi tu kami perlu mempraktikkan kaedah ini untuk mencapai beberapa target/mission.

1) Kumpulkan duit min RM 100
2) dapatkan kain putih (1 meter)
3) terangkan visi, misi dan matlamat UPM kepada 3 orang

Kami tanpa sebarang duit sesen pun, tanpa kain semeter pun tapi kami tetap berjaya mewujudkan suasana ukhuwah antara kami. Kami berbincang berfikir dengan apa yang telah dipelajari secara teori tentang kaedah CASIC ni. Akhirnya!!
MISSION COMPLETED!!^^

Jumlah pungutan RM 175 hasil daripada kami Mengecat Masjid dan membantu orang kampung di sana.
Dengan berkat kami tanpa memikirkan bagaimana kami dapatkan duit tersebut. Kami bersepakat ikhlaskan hati membuat kerja dapat atau tidak kami sedikit pun x hirau. At last kami diberitakan dimana membuatkan kami ceria apabila Ketua Siak(pegawai masjid) a.k.a En.Darus menghulurkan sedikit wakaf daripada masjid. Allahuakhbar..sungguh luas rahmat-Mu Ya Allah..

MOTO ASY-SYABAB

"BOLEH X BOLEH..BOLEH!!"

GROUP:
1) Razi
2)Farhan
3) Rahim
4)Hafiz
5) Rijal
6) Shafiq shahmi
7)Yasir


~Semoga Ukhuwah Kami Terus Terjalin~

cop! cop! cop!

Sebelum tertinggal...
apa yang menyedihkan..=_="
ialah bila tak dapat bersama ikut program pada pagi tu..last aktiviti..iaitu jungle trekking..
disebabkan kesukaran untuk bernafas...sungguh laju denyutan jantungku..satu malam tak boleh tidur..
Thank to Faiz..telah mengurutkan saya pada mlm tu..

~engkau la kawan dunia dan akhirat~







Thursday, November 25, 2010

"adakah kita benar-benar mensyukurinya?"

Allah..Allah..Allah..Allahuakbar..

sungguh lemahnya iman, sungguh lemahnya semangat, sungguh lemahnya keperibadian,

أَشْهَدُ أَن لاََّ إِلَهَ إِلاَّ الله وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُوْلُ اللهِ

"Aku bersaksi bahawa tiada tuhan (yang berhak disembah dengan sebenar-benarnya) melainkan ALLAH dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu adalah Pesuruh ALLAH.”

Allah punyai diri kita..kita tidak punyai apa-apa pun..

jika Allah tidak memberikan apa yang kita miliki sekarang,
jangan haraplah kemewahan, kesenangan dapat diperoleh..

subhanallah..

Allah adalah segala-galanya..

subhanallah..

subhanallah..

subhanallah..








Saturday, November 13, 2010

La Tas `aluni 'an hayat

Jangan tanyakan aku tentang Kehidupan aku, kerana Ia adalah sebuah rahsia.
kerana Ia adalah anugerah
Ia adalah ujian
Ia adalah dunia yang penuh dengan cita-cita...

Jalan kehidupan aku adalah al-Quran dan ujian.InsyaAllah akan adanya sebuah taman indah yang dikelilingi cahaya..

penghujung perjalananku yg aku inginkan adalah apa yang meredhakan Allah dan apa yang diiginkanNya.

Keuntungan dengan kemenangan nyata akan diperoleh.


"Jika engkau telah berada di muka bumi Dan engkau tahu bahawa umurmu terbatas
Maka jadilah pahlawan dan pembawa petunjuk. Jika tidak alangkah buruknya kewujudanmu".

Tiada yang Benar melainkan Jalan yang Allah redhai..

Ya Allah Ya Tuhan aku yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang lindungi lah kami semua umat muslimin dan muslimat dari tipu daya dunia yang didalamnya amat mengerikan..amin ya Robbal Alamin..

Thursday, November 4, 2010

.:AKU, KAU BERBEZA...AKU, KAU ISTIMEWA:.

LELAKI

Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin (yg ada anak pompuan ramai kena ingat ni....pastikan anak solat, tutup aurat, etc) dan dosa anak lelaki yang belum baligh.


BERATKAN?

Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggung jawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??

Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin.

Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung (ikut kajian laa...jangan percaya sangat)

Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.

WANITA :

Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya. Saksinya kurang berbanding lelaki. Menerima pusaka kurang dari lelaki.

Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri. Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.

Pernahkah kita lihat sebaliknya??

Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.

Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita ?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan
anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita:

1. ibunya ,
2. isterinya ,
3.anak perempuannya , dan
4. saudara perempuannya.

Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini:

1. suaminya,
2. ayahnya,
3. anak lelakinya dan
4. saudara lelakinya .

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja:

1. sembahyang 5 waktu
2. puasa di bulan Ramadhan
3. taat suaminya dan
4. menjaga kehormatannya .

Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH.. .sayangnya ALLAH pada wanita ....

Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki , tetapi ingatlah wahai lelaki...kamu sebenarnya adalah istimewa disisi Allah, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi
pemimpin...maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita sebaik-baiknya...supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang mengadap Allah dalam keadaan istimewa disisiNYA..

"Berpeganglah kamu sekelian dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu, seketika kamu bermusuh-musuhan telah dipersatukanNya hati kamu semuanya, sehingga dengan segera kamu telah menjadi bersaudara dengan sebab nikmatNya.(Ali- Imran:103)

Pada hari itu (hari qiamat) manusia diberitahu akan segala yang telah dikerjakannya dan yang telah ditinggalkan. Bahkan manusia itu, anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, walaupun dia berperi-peri memberikan alasan untuk membela diri "

Hikmah sujud -

Sujud lega sistem pernafasan

Mungkin ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malahan setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia. Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi laranganNya. Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama. Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya.

Bernafas ketika sujud pula boleh:

- membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.

- membetulkan pundi peranakan yang jatuh.

- melegakan sakit hernia. (burut)

- mengurangkan sakit senggugut ketika haid.

- melegakan paru-paru daripada ketegangan.

- mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.

- kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh.

- meringankan bahagian pelvis.

- memberi dorongan supaya mudah tidur.

- menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud.

- pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik, secara automatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik.

- bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.

- mengurangkan kegemukan.

- pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions).

- organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen.

- mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.

Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekaligus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya.

Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentality seseorang. Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.

Tujuh kalimat

Sabda Rasulullah S.A.W " Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut "

1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.

3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut.

4.. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.

5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.

6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.

7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu, walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa


AMIN.

Surah Al-Munaafiquun :
Ayat : 9
Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu lalai (lengah) kerana harta benda dan anak-anakmu daripada mengingati Allah (sembahyang lima waktu). Barangsiapa memperbuat demikian itu, maka mereka orang yang rugi.
Ayat : 11
Allah tiada akan memberi tempoh kepada seorang bila telah sampai ajalnya. Allah Maha Mengetahui tentang apa yang kamu kerjakan.

Para Ulama' berpesan untuk kita jadikan pegangan JANGAN TINGGAL/LALAI BERSOLAT, ia adalah WAJIB:

Barangsiapa meninggalkan solat Maghrib , dosanya seperti berzina dengan ibunya sendiri bagi yang lelaki dan berzina dengan bapanya sendiri bagi yang perempuan!

Jadi, apakah bezanya sumbang mahram dengan meninggalkan solat Maghrib?

Meninggalkan solat Isya' , maka Allah tidak redha ia hidup di bumi-Nya.

Bermakna, setiap langkah kita tidak mendapat pelindunganNya di dunia ini. Dan lebih malang bila kita diazab di dunia yang lain nanti (akhirat).

Meninggalkan solat Subuh akan disiksa selama 60 tahun (waktu akhirat) di dalam neraka.

Perlu kita ingat bahawa azab yang paling ringan adalah sepertimana azab yang dikenakan kepada bapa saudara Rasulullah saw yang mana apabila dipakaikan kasut dari neraka maka mendidihlah sampai ke otaknya.Selama ini kita baru dapat bayangkan bagaimana air mendidih saja.....

Meninggalkan solat Zohor diibaratkan seperti meruntuhkan Ka'abah. Kalau begitu sepanjang hidup kita ini tak payahlah berangan-angan untuk menunaikan haji.

Itu adalah suatu perkara yang amat mudah...

Satu kali meninggalkan solat Asar sama dosanya dengan membunuh 1000 orang Islam.

Kat dunia ni bolehlah jadi sekutu Presiden Bush atau Obama, tak payahlah kutuk dia lagi kat dunia ni...Kita dengan dia (Bush / Obama) sama saja.

Rasulullah saw ada menyebut, tinggalkan solat adalah Kafir yang nyata.

Yang benar itu adalah dari Allah swt dan yang kurang itu adalah dari kelemahan kita yang nyata.

Salam Ukhuwah..~

Tuesday, November 2, 2010

.:Fitnah Kubur.: Petikan dari Majalah SOLUSI:.

Imam Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan dari Anas bin Malik sabda Rasulullah s.a.w, “Apabila seseorang diletakkan di kuburnya, dan para pengantarnya telah kembali, sehingga ia mendengar suara langkah mereka, pada saat itu dua orang malaikat datang dan mendudukkannya. Keduanya lalu bertanya: “Bagaimana pendapatmu tentang laki-laki ini?” maksudnya: Muhammad s.a.w. Jika ia seorang mukmin, ia akan menjawab dengan tegas, “Aku bersaksi bahawa ia adalah hamba Allah dan rasul-Nya.” Kedua malaikat ini lalu berkata, “Lihatlah tempatmu di neraka. Allah telah menggantikannya dengan tempat di syurga.”

Adapun jika ia seorang munafik atau kafir, maka ketika malaikat itu bertanya: “Apa pendapatmu tentang laki-laki ini?” ia menjawab, “Aku tak tahu. Aku hanya mengikuti apa yang diucapkan manusia tentangnya.” Keduanya lalu membentak dengan kasar, “Engkau tak tahu dan tak membaca !” Ia lalu dipukul dengan godaman dari besi di (bahagian kepala) antara kedua telinganya. Dia memekik dan suaranya didengar semua makhluk selain jin dan manusia.”

Hadis ini berisi beberapa pengajaran penting yang mesti kita perhatikan untuk menyelamatkan diri kita dari azab kubur. Salah satunya kewajiban mempelajari agama, terutama yang berkaitan dengan akidah, sehingga mencapai keyakinan dan persaksian sepenuh hati (syahadah) atas kerasulan Muhammad Saw. Mengabaikan hal ini hanya akan mengundang hardikan Munkar dan Nakir, “Engkau tak tahu dan tak membaca!”

Beberapa ulama hadis, antaranya Imam Badruddin Al-‘Aini dalam Umdatul Qari fi Syarh Sahih Al-Bukhari, mentafsirkan ucapan itu dengan “engkau tidak pernah meyakininya dengan istidlal (pemikiran sendiri), tidak pula (meyakininya dengan) mengikuti penjelasan ulama melalui buku-buku mereka.” Sehingga secara bebas, kita boleh menterjemahkan ucapan ini, “Engkau tidak tahu dan tidak pernah ingin tahu.”

Singkatnya, ucapan ini sebuah celaan atas orang-orang yang tidak pernah mengindahkan akidah dan syariah sebagaimana perilaku sebahagian orang moden di masa kini. Bagi mereka, kulit wajah jauh lebih penting daripada agama. Jika satu jerawat saja tumbuh di hidung mereka, atau kerepot terlihat di bawah mata mereka, terasa dunia ini telah kiamat. Apa pun mereka akan dilakukan untuk menghilangkan jerawat dan kerepot itu. Namun ketika akidahnya tercabar, keimanannya dipersoalkan, ia masih dapat makan dan minum dengan nikmat seolah-olah tidak pernah terjadi apa-apa. La haula wala quwata illa billah.

Menyesallah Sebelum Menyesal

Jawapan sempurna untuk soalan Munkar dan Nakir hanya dapat dilakukan dari sekarang. Iaitu dengan cara menyedari kekurangan yang terdapat di dalam sikap keberagamaan kita, lalu berusaha menyempurnakannya dengan sekuat tenaga. Mulailah menyesali kekurangan diri selagi penyesalan ini masih bermanfaat. Sebab apabila kita telah berpindah ke alam kubur, penyesalan sebesar apa pun sudah tidak bermanfaat lagi.

Imam Al-Tirmidzi meriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “setiap yang meninggal dunia pasti menyesal. Jika dia orang baik, dia menyesal kerana tidak menambahkan kebaikannya. Jika dia orang jahat, dia menyesal karena tidak berhenti daripada kejahatannya.”

Monday, November 1, 2010

.:Atas Nama Cinta:.

Jika kamu memancing ikan....

Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu....

Janganlah sesekali kamu lepaskan ia ke dalam air begitu saja....

Kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup.





Begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorang...

Setelah ia mulai menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya....

Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....

Kerana dia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatmu....



Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula....

Akhirnya ia dibuang....

Sedangkan jika kamu cuba membaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....



Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, terimalah seadanya

Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa....

Anggaplah dia manusia biasa.

Apabila sekali dia melakukan kekhilafan bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu kecewa dan meninggalkannya.

Sedangkan jika kamu memaafkannya boleh jadi hubungan kamu akan terus hingga ke akhirnya....



Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu.

Mengenyangkan. Berkhasiat.

Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..

Terlalu ingin mengejar kelazatan.

Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya.

Kamu akan menyesal.



Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang kamu pasti membawa kebaikan kepada dirimu.

Menyayangimu. Mengasihimu.

Mengapa kamu berlengah, cuba membandingkannya dengan yang lain.

Terlalu mengejar kesempurnaan.

Kelak, kamu akan kehilangannya apabila dia menjadi milik orang lain

Kamu juga yang akan menyesal...

Sunday, September 5, 2010

"Ihya Ramadhan"




Salam Ramadhan buat semua rakan-rakan serta keluarga, maaf di atas kelewatan dalam mengupdate blog ini. Dalam waktu terakhir ramadhan ini marilah sama-sama kita bermunajat kepada Allah swt untuk mencari Bonus Lailatul Qadar..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...