BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

UNIVERSITY OF PUTRA MALAYSIA

Monday, February 15, 2010

.:Jam:.





Alhamdulillah syukur masih lagi kita di beri kesempatan untuk meneruskan perjalanan hidup kita sebagai khalifah di bumi Allah s.w.t. Di kesempatan ini juga masa amat berharga bagi kita untuk menjalani kehidupan sehari-harian untuk menguruskan hal itu lah hal ini lah dan macam-macam hal lagi. Sejak kita kecil lagi semasa di sekolah kita mendengar ungkapan seperti 'masa itu emas'. Jadi, gunakan lah waktu yang ada dengan sewajarnya.


Para pembaca sekalian, pernah tak terfikir jika hari-hari kita ini tidak di hitung. Apa yang saya maksudkan ialah tak ada jam yang digunakan dalam kehidupan kita..di mana kita hanya tahu keadaan langit menjadi gelap (malam) dan keadaan langit menjadi cerah (siang)..fikir sejenak.....


Jikalau keadaan seperti itu berlaku, saya yakin manusia amat sukar untuk mengharungi onak dan cabaran dalam kehidupan. Sukar untuk melakukan pekerjaan. Sukar untuk beribadat. Dahulu, umat islam mahu menunaikan solat mereka menggunakan cahaya matahari untuk menentukan sama ada sudah masuk waktu solat atau belum. Berbekalkan keadaan yang seperti itu mereka tetap tidak meninggalkan solat untuk urusan akhirat dan boleh menjalani urusan dunia mereka.Cuba anda renungkan masyarakat sekarang yang sudah maju dapat menggunakan jam untuk menguruskan hal dunia dan hal akhirat masih ada segelintir yang tidak mampu menunaikan kewajipan sebagai seorang hamba Allah s.w.t. Masih ada segelintir masyarakat sekarang yang meninggalkan solat mereka. Na'uzubillah min zaliq. Mintak la kita sama-sama di jauhkan. Allah murka.


Nak di jadikan cerita, pernah satu masa dulu mengikut penceritaan daripada rakan dimana jam tangan yang dia pakai tidak berfungsi dengan baik. Katanya lambat satu jam. Segala urusan yang sepatutnya dia lalui telah terlewat selama satu jam. Banyak cerita yang dia kongsi. Mulanya waktu pagi dan masa mula-mula nak first kuliah. Dia baru dan masih tak kenal dengan rakan-rakan dia yang lain. Walaubagaimanapun, dia kata Suboh dia terbangun sebab dengar azan dan tak tengok pun jam. Lepas selesai solat suboh dia terus sambung tidur. Lepas tu, kelas start kul 8 pagi. Tepat saja pukul 8 pagi jam dia masih pukul 7 pagi. Dia terbagun dan lihat pada jam dia pukul 7.40 pagi.Dalam fikiran dia sempat lagi nak mandi nak siap-siap pakai baju. Lepas dah siap-siap tepat pukul 7.56 pagi ada lagi 4 minit untuk gerak ke kelas. Masuk-masuk pintu kuliah, dia nampak dewan kuliah dah penuh. Agak terkejut jugak masuk-masuk student dah ramai dan kuliah dah start. Dia teruskan kuliah. Habis je kelas di buat tak endah dengan jam tangan yang dia pakai. Kesimpulan, setiap kuliah yang dia pergi lewat satu jam pada hari tu. Sampai lah pada waktu petang tu ada satu perjumpaan dengan pengarah. Selepas tamat je kuliah dia balik bilik. Dah la dalam bilik dia duduk sorang dengan jam yang dia pakai tu lewat satu jam. Akhirnya dia datang ke perjumpaan bersama pengarah tu pun lewat sejam. Dah masalah pada diri dia. Di panggil jumpa dengan pengarah di atas kelewatan dia. Baru dia sedar yang jam yang dia pakai lewat sejam dan kejadian dia lewat datang kuliah pun seakan tak percaya. Dah la hari first kuliah..Mulanya dia dah perasan yang bateri jam dia kehabisan tetapi dengan sikap dia yang tak endah nak tunggu sampai jam tu betul-betul x berfungsi mengundang padah.

Jadi, yang baik daripada cerita ini dijadikan teladan dan yang buruk jadikan sempadan. Sebenarnya banyak kita boleh dengar cerita dari perkataan 'Masa' itu sendiri. Maaf di atas kekurangan penulisan ini. Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...